Columns Slagwerkkrant jaargang 2001

SLAGWERKKRANT jaargang 2001
——————————————-

Pukul tifa, drums die spraken……..

Op 25 november jongstleden liep ik voor het eerst in mijn leven mee met een betoging. Het was voor vrede en verdraagzaamheid op de Molukken en hier. De organisatie was in handen van moslim- en christenvrouwen uit de Nederlands-Molukse gemeenschap.
Demonstreren doe ik eigenlijk niet zo aan… ja, voor LP en Zildjian. Vanwege liefde voor Maluku en één van haar nazaten houdt deze waanzin mij enorm bezig. Geliefde nazaat en ondergetekende beleefden al twee keer een paradijselijk verblijf op de plek, waar in twee jaar reeds 5000 doden vielen.
Dat zo’n 50.000 (Nederlandse) Molukkers en typjes zoals ik al twee jaar geen dag beleven, zonder vol zorgen te denken aan dierbaren daar, lijkt onze gekozen gezaghebbers niet wezenlijk te raken. Wederom laat Nederland zich van een laffe kant zien met betrekking tot onze voormalige superdienaars. Het laten barsten van, op dienstcommando hierheen getransporteerde, kompanen duurt nu al vijftig jaar.
Anyway… op die dag verzamelen wij ons op het Amsterdamse Museumplein met z’n 3000+en om te eindigen in de Mozes & Aaron Kerk met zingen, bidden, huilen… Veel bekenden, de een in gedachten verzonken, anderen keuvelend, eigenlijk een soort gezellig… zeker als op de Stadhouderskade het zonnetje aansluit.
En dan is er ineens een haag van stoere Molukse jongens die op tifa’s (Molukse trommels) een monotoon ritme spelen. Vriend Zeth Musãtamu, ooit percussiedirecteur bij de Molukse superband Massada, legde later uit dat het een ‘tifa duka’ betrof, een authentiek Moluks ritme waarmee een periode van rouw (duka) wordt uitgedrukt. Alles werd stil en iedereen voelde het ineens door het lijf gaan. Het is dodelijke ernst, zonnetje of niet. Maluku’s tragedie was fysiek in iedereen. De drums spraken…
Dagen later doet het NOS journaal verslag als er 800 ‘dierenliefhebbers’ demonstreren tegen hoe ‘VelUwe’ Koninklijke Hoogheid wilde zwijnen blijft neerknallen. Trouwens; slecht voor de trommelvliezen…

Giro 2911 Den Haag, ‘Samen Voor De Molukken’.

——————————————-

En de uitspraak luidt…

In mijn aanwezigheid gedane uitspraken, gedaan door broeders:

John Engels toen ik 17 was: ‘Fouten bestaan niet’.
Ralph MacDonald in z’n tuin: ‘Jerone, you see those trees all the way overthere? That shit is mine!’.
……………………: ‘Ja, jij speelt natuurijk met Eijkenaar!’
Will Kennedy over Tom Egbers toen hij Studio Sport zag: ‘What is wrong with this guy’s hair?’.
Mino Cinelu over claves: ‘Do you know how much great music there is in this world that is not based on the clave?’.
Armando Perazo over mijn bleke huid als percussionist: ’Any black person who says you can’t do this is full of shit!’.
Kim Weemhof: ‘Het leven is een aaneenschakeling van eh……….. aaneenschakelingen.’.
Giovanni Hidalgo toen ik op één dag in New York voor de derde keer aan hem werd voorgesteld: ’Hi, I am Giovanni.’.
Rob Kloet over Marinus Komst: ‘Wat een waanzinnige muzikant is dat!’.
Marinus Komst: ‘Ik heb van de week een snoek van 1.16 meter gevangen!’.
Lenny Castro in z’n hotelkamer vlak voor een stadswandeling toen hij een stiletto onder z’n broekspijp verstopte: ‘I know Amsterdam is cool, but this is how I grew up, you know’.
Hennie Huisman toen hij net voor een TV-playback van een goed doel had ge-fake-drumt: ‘Tja………, en zingen kan ik eigenlijk ook niet’.
Bashiri Johnson over een ‘collega’: ‘He’s gonna need another life!’.
Pierre Courbois toen ik 15 was: ‘Je moet paradiddles studeren’.
Ricky Lawson vorig jaar: ‘Yeay great man, did we meet before?’.
Peter Erskine,18 jaar geleden: ‘No, I don’t have time for a picture……………. well OK, be fast’.
Hans Eijkenaar: ‘Ik speel het liefst ballads’.
Dave Weckl tijdens het drummerskamp in Belgie 2 jaar geleden: ’Hi……………….’.
Steve Kroon over z’n baan bij Luther Vandross: ‘Do you know how many percussionists are waiting for me to drop dead?’.

——————————————-

De bus

Des maandags zit ik wellus in een bus, en dan niet de TVbus voor zwakbegaafden die denken dat in één klap BN, Bekende Nederlander en miljonair zijn een definitief gevoel van welbehagen oplevert. Deze bus hoort bij de theatertour van Rene Froger, o.a. een heerlijke stoeiplek voor Eijk & de Rijk. Als we buiten de Randstad spelen is er een dubbeldekker beschikbaar zodat de rokers en niet rokers gescheiden kunnen vertoeven. Bij Froger wordt sowieso erg goed voor ons gezorgd; heerlijk eten, kleren hangen klaar, toffe crew, snel betalen etc… In onze bus wordt gezellig gebabbeld met collegas, maar ook wordt er weer eens een boekje gelezen, of een half belangrijk artikel uit de zaterdagskrant. Ook kijk ik om me heen, zo rond filetijd. Nederland is dan best mooi, met riviertjes en wolkjes enzo. Je ziet in files, behalve systeembeheerders, carrieredames en vertegenwoordigers ook veel carpoolbouwvakkers onderweg naar huis, vaak ingedommeld, anders verbaasd over zoveel blonds in die halflege bus. Erg vroeg opgestaan, denk ik dan. De ‘gewone’ maatschappij is klaar met de eerste dag van de week terwijl ook mijn week net begonnen is. Alleen heb ik in het weekend ook vaak de kost bij elkaar staan timmeren terwijl de bouwvakkers hebben genoten van hun voetballende dan wel afzwemmende kroost, van warme vriendschap in s’lands sportkantines. Sommigen gaan op maandagavond naar het theater om Rene ‘This Is The Moment’ te horen en ook te zien zingen, of ‘Een Eigen Huis’. Op de weg terug dommel ik wat in, liefst vooraan op het tweede verdiep van de dubbeldekker, luisterend naar bijvoorbeeld ‘My People’ van Zawinul. En dan moet ik weer denken aan die ingedommelde carpoolbouwvakkers op de achterbank van zo’n dure Duitse diesel. Als we nou allemaal maar een beetje gelukkig zijn, denk ik dan.

——————————————-

I Will Survive’

Als ik maar nooit op de dam hoef te zitten trommelen en ook dat bruiloften en partijen geschnabbel eens voorbij zou zijn……. Nou, jammer dan! Laatst speelde ik namelijk én op de Dam, én op een bruiloft. Niet iedereen kan over die locatie beschikken voor een fuif en inderdaad waren het niemand minder ZKH Constantijn van Oranje Nassau en liefdesengel MKZ Laurentien Brinkhorst die een pre-marriage partijtje deden. We moesten voor 2 u des middags opgesteld staan om onze instrumenten te laten besnuffelen door de Duitse herders van de BVD anti-bommenparade. De auto kon absoluut niet achter het Paleis staan (plaats genoeg voor 30 stuks), we moesten zelf parkeren in het Amsterdamse terreurbeleid. Dat kost me dan 25 minuten en € 25 terwijl voor de vrindjes van de ZKH/MKZ’s de Dam was afgezet als prive parkeerterrein, groot genoeg voor ook nog de auto’s van zowel het Metropole-, als het Concertgebouworkest. Verschil moet er zijn, nietwaar? We begonnen om ongeveer 23 u, na een heerlijk Indonesisch buffet in de burgemeesterskamer en het ‘unplugged’ optreden van Boudewijn de Groot en z’n deels uit ‘Doe Maar’ bestaande combo. Stil was het niet bij Boudewijn, iets wat veel voorkomt als je optreedt voor uitersten in ‘upperclass’ en ‘lowerclass’. Vooral in die kringen tiert het fenomeen ‘luidruchtig verslaafd aan eigen belangrijkheid’ welig. Achter de koninklijke gordijnen dansten de koffiejuffrouwen en lakeien heftig mee op onze funky grooves. De gasten bewogen zoals alleen blanken in chique kleren dat kunnen; ‘Garantiert schwingfrei’ zegt een beroemd vaderlands gitarist dan treffend. Toen ik s’nachts om 3 u weer met mijn semtex vrije trommeltjes wegreed, galmde ‘I will survive’ voluit door het PA de marmeren hallen en onze mooie stad in. ‘I Will Survive’ neuriede ik mezelf moed in, douchend na een lange dag.

——————————————-

‘Mysterie’

Recentelijk hebben diverse branchegenoten gezegd dat ik het (samen)spelen zelf maar eens moet beschrijven. Eigenlijk dus beschrijven waar ik dan zogenaamd echt goed in ben. ‘Onthul het mysterie, neem je verantwoordelijkheid! Waar je nu over schrijft, is te makkelijk… Dat kan iedereen.’ Nou, op verzoek dan maar….
Oké, de eerste paar jaar is alles moeilijk, net als pap eten, zelf plassen en bips afvegen, tandjes poetsen, fietsen, sinaasappeltjes schillen, zwemmen, tosti’s maken etc… Je moet techniek te pakken krijgen door ‘kilometervreten’. Al snel komt dan ‘good taste’ erbij. Dat hangt vooral af van de muziek waarmee je bent opgegroeid en hoe diep die muziek zich heeft genesteld in je ontluikende hersentjes, maar ook van wat je verder laat indalen aan (on)aardse zaken. Cruciaal is het verzamelen van sounds. Voor percussietypjes is nauwelijks te beschrijven wat er allemaal in aanmerking komt om tot ‘good taste’ te geraken. Dan het belangrijkste: zoveel mogelijk samenspelen met andere zenuwenlijdertjes die ook geobsedeerd zijn door een of ander instrument om dan tot het ultieme punt te komen dat de muziek jou speelt in plaats van jij de muziek.

Uiteindelijk is het van belang dat je:
– jong uit huis gaat.
– de nieuwste moppen kent.
– niet zeurt als je 5 maanden op je geld moet wachten.
– verdacht vaak op tijd bent.
– je minstens één keer dankbaar met bandje en al laat belazeren door een ‘major record company’.
– stug doorgaat.
– niet de kluts kwijtraakt van succes omdat je diezelfde kluts bij tegenslag weer nodig hebt.
– je afwisselend gevoelens van genialiteit én mislukking toestaat.
– mensen waar je vlekken van in je nek krijgt ‘weg doet’.
– je ego goedwillend in kaart brengt en er zo los mogelijk van komt.
– kortom, omarmt wat je aangereikt krijgt dan wel opzoekt en daar naar je intuïtieve en verstandelijke vermogens positief mee omgaat.
Heel simpel allemaal…

——————————————-

40……..

Nieuwe fiets, (geen) andere auto, files, accountant, lpg prijzen, km vergoeding, sena, buma stemra, vie, norma, irda, kntv, voorlopige aanslagen, Waz premie, snel betalen, snel betaald worden, eigen timbalesstokken, plastic congavellen, dromen, EW&F, Paulinho da Costa, Mino Cinelu, Bobby Thomas, spelen met helden, Toots Thielemans, Gino Vannelli, Monty Alexander, YellowJackets, Jimmy Haslip, te weinig studeren, sidereading, Thelonius Monk, relaxte concerten, lekker CD’s inspelen, manuals (niet) lezen, emailen, Sms-en, Gsm-en, scannen, wappen, HTML, website updaten, Miles Davis, tamboerijnsolo, vertrouwen, toch geen vertrouwen, voorbeelden, voorbeeldfunctie, John Engels, Steve Boston, endorsments, (nog steeds) LP, Martin Cohen, kleine Henkie, soundcheck, rugklachten, sportschool, ercolina rom, Dvd speler, Chopin, parkeren, opbouwen, consumptiebonnen, pauze, afbouwen, radio 1, zweet, spa rood, spa blauw, Mezzoforte, hotel, bier, catering, roadie, Ahoy, Appingedam, Appelmarkt, componeren, Eijk & de Rijk – Groot Gelijk, gin tonic, kicken, monitor, midi files, backuppen, aiff, DGA van BMP BV, Frits Landesbergen, virtuele broer, meetings, lachen, zelf produceren, 4 Of A Kind, licentie, Pim Jacobs Muziek Prijs, theaterverkoop, special guest, kinderen, grijs, kaal, armagnac, Slagwerkkrant Poll, columns, NYC, Steve Gadd, Al Foster, Omar Hakim, tabla samples, co-produceren, Arthur Umbgove, Udu, organiseren, boeken, ‘Phantoms Of The Brain’, VPRO, ‘Het Schitterend Ongeluk’, hoop, Kampot, verwarring, doordromen, IQ, inef/ficientie quotient, cocktailtherapie, chemokuur, Bijlmerramp, Maluku, respekt, schoonheid, fotografie, Ixus, USB, gehoorstest, oordoppen, geduld, betrouwbaarheid, populariteit, erkenning, vader, moeder, inhoud versus bullshit, pretentie versus domheid, arrogantie versus zelfbewustzijn, Ajax, Cruijff, BN’ers, managers, penopauze, menopauze, voldoende techniek, ervaring, (vooral niet) milder worden, collega’s, concurrenten, softshaker, humor, Amsterdam, Jordaan, maandag Froger, in de bus, H’sum, TVtje doen, eitje, geen boter, opa’s en oma’s dood, succes, ambitie, duo CD, initiatief, 20 jaar samenwonen (gelukkig), eigen huis, aan het water, parketvloer schuren, echte vrienden, comfort, lekker eten, Eurocaculator, Toscane, korte vakanties, dagboeken, Zawinul.

Voor alles is een moment, Jeroen is bijna 40.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s