Columns Slagwerkkrant jaargang 2000

SLAGWERKKRANT jaargang 2000
———————————————–

De eerste column

Altijd leuk als je gevraagd wordt een bijdrage te leveren aan ons eigen timmermansepistel.
‘Waar gaan we het over hebben?’ is echter meteen de vraag.
Lullen over spullen? Ritme en samenleving? Geëikel over techniek? De blues van het bestaan in onze wereld van de klopgeesten? Diep filosofische overpeinzingen met betrekking tot… tja, wat eigenlijk? Melige prietpraat over stickiescontrol? De concurrentie afzeiken, heeft het zin? Dromerige zinnenspinsels over je helden? Religie en ghostnotes? Niet swingen maar wel subsidie krijgen? Eigenpijperij, een nieuwe geslagsziekte? Auto’s? Ontucht in triool? De leugen van collegialiteit? Voorvellen in samenhang met sexualiteit? Groovability en IQ, is er een verband(trommel)? Trommelaars en vaste relaties? Aftrekposten? Onderricht in onderhandelen, gedragscodes en voedingsleer? De Popacademie, oftewel, kun je verstand hebben van, en promoveren op Keith Moon? Kalfsvellen en ecologie? Drugs en gezelligheid? Vegetariërs en dierensamples? To beat or not to beat, is dat dan de vraag? Na de soundcheck de monitor-engineer doodschieten, wordt het een trend? Indiase rekenkunde en de tabla van 17? In hoeverre is trommelen een vlucht voor de werkelijkheid en wat is werkelijkheid eigenlijk? Moeten poepen voor het optreden, is het toeval? Wat is het belang van onafhankelijkheid, emotioneel en/of financieël en/of motorisch? Clicktracks en Zenboeddhisme? Moet de paus zich ook niet verontschuldigen voor de Belgische Congo’s? Waarom gaan velen van ons ten onder aan oorverdovende middelen? Zijn alle artiesten echt loosers, en waarom weten wij trommelaars dat zo zeker? Rugklachten? Zijn blaren stoer? Hoe belangrijk is imago? ‘Drank, eerder op dan je lief is’, waarom toch? Hoeveel gefrustreerde musici zitten er in allerlei besturen? Het nut van vakliteratuur? Endorsements en slijmbeursontstekingen? Nee, ik zou bij Gadd niet weten waarover je het in zo’n column zou kunnen hebben.

———————————————–

Drukke drummers

+ Hééeej, wat doe jij hier? Shit, da’s lang geleden. Hoe gaat ‘ie?
– Goed ja, te gek wel. Met jou?
+ Ja helemaal te gek joh, druk hè, erg druk.
– Oh nou, te gek. Waar ben je allemaal mee bezig?
+ Ja, nou, èh, vandaag nemen we een demo op.
– Oh, te gek! Met wie?
+ Oh, een buitenlandse artiest, Lex Tildo, gaat heel goed in Japan.
– Nooit van gehoord, maar èh, te gek, en verder? Geef je nog les?
+ Nou, alleen als ik tijd heb. In principe 2 dagen op de muziekschool en nog een beetje wat privé leerlingen. Maar èh, wat doe jij? Speel je nog met èh, hoe heet ‘ie? Kom, jullie gingen toch zo goed in Spanje of Portugal? Dancecharts enzo…….
– Wie? Oh, Lulio Luldosias……. nee, da’s niks geworden.
+ Oh shit, maar èh, ga je nog met die zangeres? Samenwonen toch? Èh Cindy?
– Oh, Sandy, neeee, al lang uit. Ik heb wel een zoontje met haar, da’s wel shit. Waanzinnig gozertje hoor! Dave. Hij is nou 3 en ’n half, helemaal maf van drummen, lachen joh. Ik heb een andere vriendin ondertussen, ook een te gekke zangeres trouwens, zit in een waanzinnige top 40 band, die draaien als een gek. En jij? Jij ging toch met èh, kom……… zo’n mooie meid, Sri Lanka, daar kwam ze toch vandaan?
+ Jaaa, Rashida, surinaamse, we zijn getrouwd. Hé, heb jij nog hetzelfde GSMnummer? Dat heb ik laatst doorgegeven aan iemand.
– Ja hoor, al jaren hetzelfde nummer, niks gehoord, maar te gek dat je aan me dacht. Maar èh, ik moet door want ik moet nu naar Uden, zo’n stom hockeyfeest, je weet wel. Dus èh, nou, de ballen, ik bel je volgende week effe, dan is het wat rustiger.
+ Ja, ok, te gek, hé, trouwens, jij hebt toch contacten bij Tama? Ik ben binnenkort op RTL6. Ze moeten nou eens wat gaan uitdelen, weet je……………..

———————————————–

‘IK’

Eigenlijk moest ik 3 maanden geen ‘ik’ meer zeggen, adviseerde een muz’ik’ant laatst. ‘O jee, hoezo dan?’, vroeg ik. ‘We moeten meer luisteren naar elkaar en dat ‘ik’ zeggen zit dat luisteren alleen maar in de weg’, zo werd verklaard.
Oké…, dus als we allemaal gaan luisteren in plaats van ‘ik’ zeggen, waarnaar gaan we dan luisteren? Of kun je ook praten zonder te ‘ikken’? Jazeker! Met oefenen is ‘ik’ te vermijden. Je lult dan óf als een voetballer: ‘Je hebt een blessure gehad.’, óf als een verlicht wezen dat de verslaving aan eigen belangrijkheid zogenaamd voorbij is: ‘Elk moment is een ervaring waarin onvoorwaardelijke overgave aan kosmische energie een unieke stimulans is voor het karma.’ Dit als antwoord op de vraag: ‘Hoe gaat ‘ie?’.
‘Ik’ (sorry!) weet gelukkig dat je (of ‘ik’) naar méér kan luisteren dan naar andere ‘ikken’. Naar de zee, de wind, de vogels en de bomen bijvoorbeeld, maar daar word je (of ‘ik’) uiteindelijk wel erg verlicht van. ‘Jik’ moet het leven wel een beetje praktisch bekijken, geeft ook een superverlichte ‘jik’ als Bagwan aan, met het oog op het aantal Rolls-Royces (eentje voor elke dag) waarin hij zich ooit plachtte voort te laten bewegen.
Gelukkig is er ook muziek, maar ja, waar luister ‘jik’ dan naar? Naar kosmische energie van de zoveelste b’ikke’lende ‘jik’? ‘Jik’ bedoel dan; hoe bewust is ‘jik’, of het gezelschap ‘jikken’ zich van de muzikale prestatie? Van ondergetekende ‘jik’ mogen wij best weten dat er nogal eens muzikale zaken voorbij komen waarvan ‘jik’ geen notie had, niet van tevoren, tijdens en laat staan nadien. ‘Jik’ denk graag terug aan die ongrijpbaar mooie momenten waarin tussen denken en doen geen tijd(sbesef) verspild werd, net zoals in de natuur. Lang leve de zee, de wind, de vogels, de bomen en vooral muziek, extra verkw’ikke’nd voor de r’ikke’t’ik’ van de muz’ik’ale b’ikke’laars!

———————————————–

The Number One!

Jezus, alweer tijd voor ’n column? Wat gaat de tijd toch hard! De vorige was wat zwaar op de hand, realiseer ik me, wat te filosofisch wellicht. Nu, op vakantie in Portugal, is er wel weer iets moois om over te schrijven. Binnenkort heb ik namelijk voor de derde opeenvolgende keer de oorkonde ‘Best Percussionist off the Benelux 1999-2000′ in ontvangst genomen. Overigens wederom zeer bedankt, U edel lezersgilde! Ook jullie denken ongetwijfeld wel eens: Waar doe ik het allemaal voor? Nou, om de beste te zijn, nietwaar! Gelul! Het is natuurlijk sowieso om te gillen, zoiets als de beste, en dan van die Benelux! Zegt het mij dan allemaal niets? Ben ik zo’n arrogante, kouwe lul geworden, of zelfs altijd al geweest? Bepaal altijd je eigen oordeel, is hier het ongevraagd advies. Laat ik in ieder geval onomwonden toegeven dat het absoluut het ego, of wat daar voor doorgaat, streelt. Zo, dat is er uit! Verder weet ik inmiddels dat het helpt om ‘voor weinig’ over het beste timmergereedschap van deze planeet te beschikken, oftewel, het streelt ook het ego van de uitdelende instrumentenboeren. Maar dan begint het; lezen mijn broodheren Froger, Borstlap, Bakker, Fluitsma & van Tijn, Salisbury, Towers, Mulder, Santing (brooddame!), de managements, de platenmaatschappijen e.v.a. ‘De Slagwerkkrant’? Hebben ze ooit van Vater, LP, Gibraltar etc. gehoord? Weten zij dat Eijk (ook mijn Number One!) & de Rijk naast al het live-, en studiogeweld ook nog een charmante clinicreputatie hebben? Nee en noggus nee. Dus, het zegt wel wát, maar zeker niet alles. Ambivalent zie ik uit naar die onvermijdelijke dag dat ik er rücksichtslos uitgeflikkerd word, uit die poll dus. Hopelijk lezen de broodverschaffers van dat moment niet opeens wél ‘De Slagwerkkrant’, want dan word ik wellicht ook nog uit de combo’s, theaterbands, studio’s en ultiem zelfs m’n huis geflikkerd.

———————————————–

Leen, het fenomeen.

Onlangs had ik het genoegen om samen met (Night of the Proms) orkest ‘Il Novecento’ + dirigent Harry van Hoof + Showballet ‘The LT Dansers’ inclusief danseressen met van die grote pauwenveren uit hun kont + het groot ‘Ulfts Mannenkoor’ o.l.v. Piet van der Sanden zélf + ‘Corpus Acrobatics’ met de ‘Grand Baloon Openingsact’ + de enige echte ‘Lowlands Pipe Brigade’, zo’n schotse doedelzakkenlopersclub (met twee van die geblokrokte jongens die strak roffelen met dikke stokken op zo’n diepe snare met een marmeren plaat er op i.p.v. een gewoon vel) + ‘Jody’s Singers’ + lazershow + fontein (en wel óp het podium tijdens ‘MacArthur’s Park’) + vuurwerk + ‘South Mountain’, de canadese country & western band van Leen’s CD o.l.v. Jan Rietman + Karin Bloemen + Frans Bauer + Anita Meyer + ene Rene Froger + wie nog meer…….. oh ja, Lee Towers 5 opeenvolgende avonden op te treden in amusementspaleis Ahoy, kosten ƒl 5.000.000,- harde hollandse rekels. We repeteerden 6 dagen in België en 2 dagen in de genotstempel zelf. Elke dag kreeg ik van Leen minstens 1 keer zo’n knipoog van ‘het komt allemaal goed, weet je wel…..’. Tijdens de koffie hadden we intieme gesprekken in de trent van ‘Ik hebt geen tijd dat ik TV kijkt, ik doet namelijk alles zelf, weet je wel….’. Leen bemoeit zich overal mee, en dus bijvoorbeeld ook met het inzetmoment van bongos in Elvis’ onvergetelijke song ‘Suspicious Minds’. Soms denk ik ‘tja, wie is hier de bongospecialist’, maar goed, Leen is de baas van het spektakel aan de Maas. Gaandeweg kom je in Leen’s wereld, en dan begrijp je dat ‘ie gelijk heeft, zijn gelijk althans. Tijdens de 2e set van de 4e show loopt Leen langs me en komt er weer zo’n knipoog terwijl 8.000 man de zoveelste hitmedley meegalmt. Leen heeft gelijk ‘het komt allemaal goed, weet je wel…….’.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s